Niezbędnik sportowca
 
    Działy Dyskusji
    Trening
    Doping
    Suplementacja
    Gadaniec
    Zdrowie
    Dieta
    Sztuki walki
    Sporty ogólnorozwojowe
    Aktualności
    Fitness
    Sprzęt kulturystyczny
    Foto kobiet
    Zdrowie
    Sporty ogólne
    Wellness
    Strongman
    Fotogaleria

   Najnowsze tematy na forum
» Bic i ..
» Biceps ..
» Dalsza suplementacja ..
» Dieta na do sprawdzenia..
» Efekty po DYMA BURN..
» Taaaki trening mase domatora..
» Kilka pytan ..
» Poprawiony trening oceny ..
» Cardio ..
» Jakie witaminy ..
» HIIT a masowy ..
» Dieta, 87kg ..
» Plan do specyficzne cele..
» Białko dla ? ..
» Skakanka ..
» Brak efektów siłowni ..
» Zapotrzebowanie kaloryczne ..
» Ciężar ..
» Bialko i ..
» UNS Loader Muscle Asylum..
   Statystki serwisu
   On-line (5 minut) jest 95 gości
   Pozostałe strony

Prawie wszystko o śnie...

Ten artykuł ma tytuł Prawie wszystko o śnie..., autorem jest - Pikador25, treść skrócona: Zdrowy sen !

Sen jest najważniejszym i najbardziej naturalnym lekarstwem. Każdy człowiek z zasad...Najlepszym rozwi Zdrowy sen !

Sen jest najważniejszym i najbardziej naturalnym lekarstwem. Każdy człowiek z zasady przynajmniej raz w życiu tego doświadczył. Mówi się o tym przede wszystkim w pediatrii, zalecając regularny zdrowy sen u chorych dzieci. Sen jako metodę leczniczą odnajdujemy również od wieków we wszystkich kulturach świata. Np. w starożytnej Grecji stosowano leczniczo Świątynię Snu.

Brak snu, w szczególności brak głębokiego snu w środku nocy jest zasadniczo główną przyczyną rozpoznawalnych zaburzeń samopoczucia i chorób. Dlatego też jest szczególnie alarmujące, że prawie 1/3 industrializowanych społeczeństw cierpi z powodu zaburzeń snu, nie regenerując się wystarczająco podczas nocy.

Medycyna rozróżnia zaburzenia fazy zasypiania oraz snu trwałego. Badania w laboratoriach wykazały, że decydujący dla regeneracji nie jest czas jego trwania lecz faza snu głębokiego.
To znaczy, że także ten kto zasypia szybko i na pozór śpi wystarczająco, może również cierpieć na zaburzenia snu pod postacią braku właściwej jakości snu. Ten kto czuje się zmęczony w czasie dnia i odczuwa niedostatek własnej sprawności, powinien zawsze wziąć pod uwagę zaburzenia snu.

Zdrowy sen charakteryzuje się tym, że w czasie nocy człowiek przechodzi kilka razy przez cztery różniące się głębokością stadia.
Za wiele funkcji życiowych, jak również za zdrowie i sprawność odpowiedzialne są w szczególności fazy snu głębokiego. Dlaczego tak jest pokazują najnowsze osiągnięcia badawcze dotyczące hormonu snu - melatoniny.
Melatonina jest neurohormonem syntetyzowanym w szyszynce (epiphysis).

W ostatnich 25-ciu latach postępy w badaniach naukowych doprowadziły do określenia na nowo znaczenia szyszynki i melatoniny. Do jej najważniejszych funkcji należy wpływ na rytm dzienno - nocny, reakcje na pory roku związane ze zmianą długości dni oraz także wpływanie na gotowość do łączenia się w pary oraz wzrost futra u zwierząt. Melatonina wpływa również na podwzgórze, które jest wysoce zorganizowanym ośrodkiem regulacyjnym dla licznych procesów fizjologicznych (regulacja temperatury, rytm snu i czuwania, przemiana tłuszczów, czynności płciowe etc.)
Hormon uruchamia kaskadę fizjologicznych reakcji, które między innymi w ciągu 2-3 godz. wdrażają sen. Obecnie wiadomo, że melatonina np. tylko w fazie snu głębokiego przekształca się w swoisty hormon regeneracyjny. Ludzie, którzy nie mają właściwej głębokiej fazy snu, mają również zmniejszoną odnowę komórek.W USA przeprowadza się w laboratoriach snu testy mające określić znaczenie snu głębokiego. Osoby poddane próbie miały 8 godzin snu. Zawsze wtedy, gdy naruszano fazę REM (ang. rapid eyes movement) w okresie snu głębokiego probanci byli na krótko wybudzani tzn. nie osiągali głębokiego snu. Następnego ranka osoby te nie mogły sobie ponownie przypomnieć, że zostały wybudzone. Miały kolejne 8 godz. snu , ale już bez fazy głębokiej. Doprowadziło to do tego, że probanci po 3 - 4 tygodniach stali się psychicznie niestabilni i rozdrażnieni . Po około 6 tygodniach musiano przerwać eksperyment, gdyż u probantów rozchwiała się przemiana materii.

Badania noworodków, u których stwierdzono nagły zgon, wykazują średnio o około 50% mniejsze ilości melatoniny we krwi w porównaniu do zdrowych noworodków. Zaburzenia dojrzewania szyszynki i produkcji melatoniny uważa się za możliwy czynnik przyczynowy zespołu nagłej śmierci noworodków (Weissbluth 1994). Badania doświadczalne dowiodły, że melatonina jest dwukrotnie silniejszym zmiataczem wolnych rodników niż wit.E i około 5-cio krotnie silniejszym niż glutation. Ponadto melatonina odgrywa również decydującą rolę w hamowaniu procesów nowotworowych (Reiter 1994). Dalsze przeciwdziałanie powstawaniu nowotworów polega na tym, że za pośrednictwem melatoniny stymulowane są limfocyty typu NK (natural killers na powierzchni tych komórek odkryto specyficzne dla melatoniny receptory). Melatonina posiada również specyficzne właściwości przeciw guzom hormonozależnym. W depresji lub w zespołach depresyjnych stwierdzono również zmniejszone stężenie melatoniny i braki dobowego rytmu wydzielania tego hormonu.

Reasumując należy stwierdzić, że właściwy poziom melatoniny i sen głęboki (około 6-ciu godzin w ciągu nocy) mają fundamentalne znaczenie dla regeneracji komórkowej oraz zdrowia i sprawności fizycznej u ludzi. Współcześnie istnieje mnóstwo przyczyn niszczących ważne mechanizmy homeostazy. Przedmiotem dyskusji są przede wszystkim zaburzenia psychiczne, alkohol, późne spożywanie posiłków oraz zmiany w środowisku naturalnym.
Mało dostrzeganym lecz wg mnie (czyt. autora) zasadniczą kwestią za sterowanie wyrzutem melatoniny odpowiedzialne jest pole elektromagnetyczne Słońca. Człowiek ma do dyspozycji przynajmniej dwa oddzielne mechanizmy sterujące. W pierwszym przypadku pole magnetyczne Słońca trafia do oka pod postacią światła (czyli fali elektromagnetycznej). W drugim przypadku szyszynka reaguje bezpośrednio na słoneczne pole magnetyczne (szyszynka określana jest mianem trzeciego oka, które występuje jako oddzielny organ u niektórych ryb). Gdy Ziemia porusza się cyklicznie w polu magnetycznym Słońca, dzień przechodzi w noc i szyszynka wydziela melatoninę w ciągu 2-3 godzin snu, wywołując wszystkie wymienione wyżej efekty. W tym miejscu powstaje pierwszy problem - ludzie obecnie śpią krócej (dłużej są aktywni). W ciągu nocy poziom melatoniny spada, zatem im później kładziemy się spać, tym mniej hormonu mamy do dyspozycji w tym do regeneracji.

Już w ludowych porzekadłach wiedziano, że sen przed północą jest zdrowszy niż po północy.
Szczególnie negatywnie wpływa na regulację snu praca zmianowa.

Drugim, daleko poważniejszy problem pojawia się podczas wieczornego oglądania TV. Jak objaśniono wyżej, pole magnetyczne Słońca przyswajamy za pośrednictwem przynajmniej dwóch narządów odbiorczych (sensorów) tj. oczu oraz bezpośrednio przez samą szyszynkę. Co więc dzieje się podczas oglądania TV wieczorem? Szyszynka sygnalizuje, że jest noc tzn. wyrzut melatoniny. Z kolei oczy trafiają na jasne błyski światła ekranu, sygnalizując, że jest dzień a to oznacza brak wydzielania melatoniny. Stąd wędrują bodźce do naszego mózgu, gdzie wskutek zakłóconej regulacji może dojść do poważnych zaburzeń zdrowotnych. Z faktu że tak wiele ludzi wyraźnie zasypia przed TV, można (zdaniem autora) wnosić, że jest to samozachowawcza reakcja obronna organizmu. Zamykając oczy osiągamy ponownie wyrównany poziom bodźców (informacji). Trzecim problemem, który trzeba poruszyć jest wzbudzenie w ciągu snu technicznych pól magnetycznych (elektrosmog). Doświadczenia na zwierzętach pokazują, że już zmienne pole o częstotliwości 50 Hz i bardzo nieznacznym natężeniu (0,3 -1 T) dają znamienne, niskie poziomy melatoniny. Tyle faktów naukowych. Co zatem możemy uczynić aby wykorzystać sen jako najważniejsze i najbardziej naturalne lekarstwo dla naszego zdrowia ? Większość ludzi zmaga się z zaburzeniami snu przy pomocy leków nasennych. Lecz jak zdrowo można spać przy pomocy tabletek ? Lekarze między sobą są zgodni co do tego, że przy pomocy środków nasennych nie da się osiągnąć zdrowego naturalnego snu. Środki te usypiają ciało by obciążyć życiowo ważne fazy snu, podczas których podświadomość utrwala codzienne doznania. Oprócz tego środki te prowadzą do przyzwyczajenia co oznacza, że trzeba ciągle zwiększać dawkę popadając w uzależnienie.

Za pośrednictwem leków nie osiąga się zatem zdrowego snu ale tylko dodatkowe obciążenie organizmu. Przy lekkich zaburzeniach snu pomagają często środki naturalne- kozłek lekarski, chmiel lub kawa . Bardzo dobre rezultaty przyniosło zastosowanie odpowiednich pól elektromagnetycznych. Doświadczenia wskazują na jednoznaczną poprawę snu, w szczególności snu głębokiego w przebiegu którego dochodzi do lepszego zużytkowania istniejącej melatoniny i przez to wzmocnienia procesu regeneracji komórek. Przyjmuje się dalej, że pole magnetyczne przyczynia się do normalizacji wydzielania melatoniny. Za pomocą tych zależności daje się wyjaśnić niektóre pozytywne rezultaty pól elektromagnetycznych (terapia BEMER) na przykład: poprawa odnowy komórkowej, pomoc w zespole przewlekłego zmęczenia, hamowanie rozwoju guzów etc.

W jednym ogólnoeuropejskim studium lekarskim odpowiednie pulsujące pole magnetyczne zastosowano u 702 pacjentów. W 87% przypadków można było usunąć zaburzenia snu, w 24% wystąpiła poprawa i przez to poprawił się również ogólny stan zdrowia badanych osób. Najlepsze efekty opisuje się przy kombinacji polem elektro magnetycznym z wyżej wymienionymi środkami naturalnymi oraz odpowiednim trybem życia. Do właściwych zaleceń życiowych należą: nie kłaść się spać zbyt późno, nie oglądać wieczorem TV, nie pracować przy komputerze nocą, nie kłaść się ani będąc głodnym ani mając pełny żołądek (nie jeść owoców - fermentują), nie brać gorącej kąpieli (stymuluje układ krążenia) a raczej letnią oraz odbywać krótkie spacery.

Jeśli się już jest w łóżku nie mogąc zasnąć, powinno się powinno się wstać, poczytać książkę lub wykonać inną lekką czynność. Również spożycie czegoś słodkiego może pomóc, gdyż poprzez krótkotrwały wzrost poziomu cukru można łatwiej zasnąć. Przyjmowanie preparatów melatoniny jest natomiast kontrowersyjne. W pojedynczych przypadkach trzeba zastosować leczenie melatoniną w celu przerwania zaburzeń snu i depresji (USA), ale dochodziło przy tym do powstania zespołu eosynofilowych bólów mięśni - ciężkiego schorzenia autoimmunologicznego. Te objawy ubocznie nie są związane z samą melatoniną lecz o wiele bardziej z produktami rozkładu nieoczyszczonej melatoniny.


Dr Horst Michaelis - Europejski Instytut Medycyny Energetycznej.

Autor posta: Pikador25






(c) 2001- 2017 kulturystyka.com.pl kulturystyka