Niezbędnik sportowca
 
    Działy Dyskusji
    Trening
    Doping
    Suplementacja
    Gadaniec
    Zdrowie
    Dieta
    Sztuki walki
    Sporty ogólnorozwojowe
    Aktualności
    Fitness
    Sprzęt kulturystyczny
    Foto kobiet
    Zdrowie
    Sporty ogólne
    Wellness
    Strongman
    Fotogaleria

   Najnowsze tematy na forum
» Bic i ..
» Biceps ..
» Dalsza suplementacja ..
» Dieta na do sprawdzenia..
» Efekty po DYMA BURN..
» Taaaki trening mase domatora..
» Kilka pytan ..
» Poprawiony trening oceny ..
» Cardio ..
» Jakie witaminy ..
» HIIT a masowy ..
» Dieta, 87kg ..
» Plan do specyficzne cele..
» Białko dla ? ..
» Skakanka ..
» Brak efektów siłowni ..
» Zapotrzebowanie kaloryczne ..
» Ciężar ..
» Bialko i ..
» UNS Loader Muscle Asylum..
   Statystki serwisu
   On-line (5 minut) jest 90 gości
   Pozostałe strony

Co jest czym w klubie fitness - [teoria]

Ten artykuł ma tytuł Co jest czym w klubie fitness - [teoria], autorem jest - Bagiet, treść skrócona: Przychodząc po raz pierwszy do klubu fitness, często jesteśmy zdezorientowani. Grafik proponowanych zajęć najeżony jest dziwnymi nazwami, z których ża...Najlepszym rozwi Przychodząc po raz pierwszy do klubu fitness, często jesteśmy zdezorientowani. Grafik proponowanych zajęć najeżony jest dziwnymi nazwami, z których żadna nie przypomina swojsko brzmiącej nazwy "aerobic". Sami również nie jesteśmy w stanie określić co nas interesuje i jakie są nasze oczekiwania, a także możliwości naszego organizmu. Nasze niedoinformowanie prowadzi do zniechęcenia, rozczarowania, a co najgorsze często również do niepotrzebnych kontuzji i przetrenowania.

Obco brzmiące nazwy wywodzące się z języka angielskiego stosowane są ze względów praktycznych. Fitness jest dziedziną międzynarodowa, używanie jednolitego nazewnictwa ułatwia wymianę doświadczeń pomiędzy instruktorami z różnych stron świata. Możesz mieć pewność, że jeśli w trakcie wakacji np. w Hiszpanii zamarzy Ci się aerobic to nie będziesz miał problemu aby zrozumieć instruktora, a w obcym klubie bez problemu odszukasz swój ulubiony rodzaj zajęć.

Od czego więc powinniśmy rozpocząć naszą przygodę z fitness`em? Po pierwsze zastanówmy się jaki jest nasz cel. Czy zależy nam tylko na dobrym samopoczuciu, poprawie ogólnej wydolności organizmu, czy raczej chcemy poprawić swój wygląd i popracować nad sylwetką? A może zajęcia mają nam pomóc powrócić do formy po przebytym urazie, długotrwałej chorobie, albo ciąży, zlikwidować bóle kręgosłupa, zrelaksować się. Może po prostu mamy potrzebę "wyskakania" nadmiaru energii?

Gdy określimy swoje cele to zastanówmy się nad naszymi możliwościami. Dobór odpowiednich zajęć zależy od wieku, płci, wagi ciała (nadwaga jest przeciwwskazaniem do wykonywania wielu ćwiczeń), ogólnego stanu zdrowia.

Jeśli już wiesz co chcesz osiągnąć poprzez ćwiczenia, kolej na wybór odpowiednich zajęć. Po kolei spróbujemy rozszyfrować nazwy poszczególnych form aerobicu:

LOW-IMPACT to klasyczny aerobic. Po kilkuminutowej rozgrzewce przez pół godziny ćwiczymy marsze, kroczki, obroty. Często zajęcia prowadzone są w formie układów choreograficznych przypominających układy taneczne. Na początku mogą wydawać się one bardzo trudne i zawiłe, ale z czasem opanowanie ich nie sprawia żadnych kłopotów. W tej formie zajęć unika się podskoków, zawsze przynajmniej jedna noga jest na podłodze. Dzięki temu w zajęciach tych mogą uczestniczyć także osoby, które mają chory kręgosłup i nadwagę. Bardzo dobre zajęcia dla osób początkujących, o słabej wydolności i koordynacji ruchowej. Pozwalają zaadaptować organizm do intensywniejszych wysiłków, nie narażając na kontuzje. Dla osób zaawansowanych o dużej sprawności niska intensywność tych zajęć pozwala efektywnie spalić tkankę tłuszczowa. Ogólnie, jest to trening o charakterze wytrzymałościowym, korzystnie wpływający na sprawność układu krążenia i układu oddechowego, także poprawiający przemianę materii, szczególnie metabolizm tłuszczów. Zajęcia kończą się ćwiczeniami wzmacniającymi i rozciągającymi.

Trudniejszą i znacznie bardziej intensywną formą jest HI-LOW IMPACT.W swojej strukturze jest podobny do LOW-IMPACT, ale układy kroków są bardziej skomplikowane, a tempo ćwiczeń znacznie szybsze. Duża ilość podskoków, obrotów, biegu powoduje, że stawy kolanowe i kręgosłup są znacznie obciążone. Nie poleca się tych zajęć osobom początkującym oraz osobom ze znaczną nadwagą. Są świetne dla osób, które są w dobrej formie i chcą poprawić swoją wydolność. Zajęcia charakteryzuje wysoka intensywność, tętno pod koniec części cardio(ok. pół godziny po rozgrzewce) może być na poziomie nawet 170 uderzeń/minutę. Zajęcia kończą się ćwiczeniami wzmacniającymi i rozciągającymi.

Podobną formą jest STEP aerobic, czyli po prostu Hi-LOW na stopniu. Intensywność ćwiczeń jest podobna, chociaż tempo ćwiczeń jest wolniejsze. Na stopniu wykonuje się kroki, podskoki, obroty, zwykle połączone w układy choreograficzne. Te zajęcia w znacznym stopniu angażują do pracy mięsnie nóg. Nie poleca się ich osobom po przebytych urazach stawów kolanowych lub skokowych.

Najbardziej jednak intensywną formą zajęć jest TAE BO. Obecnie jest ono bardzo popularne. Łączy w sobie kroki charakterystyczne dla HI-LOW IMPACT z elementami techniki sportów wali: ciosami, kopnięciami, unikami. Jest to bardzo intensywny trening wytrzymałościowy. Duża ilość biegów, skoków, gwałtownych zmian kierunku ruchu powoduje, że są to zajęcia dość trudne i obciążające organizm, ale osobom o dużej wydolności, które potrzebują wyładować nadmiar energii dają dużo satysfakcji. Techniki stosowane w trakcie zajęć kształtują mięsnie brzucha (szczególnie skośne) pośladków i nóg, wysoka intensywność zajęć wpływa korzystnie na prace układu krążenia i układu oddechowego. Końcowa część zajęć to ćwiczenia wzmacniające oraz rozciągające z elementami jogi.

Gdy jednak masz zbyt dużo kilogramów, a Twoje stawy nie lubią bardzo intensywnego wysiłku, powinieneś przyjść na FAT BURNING. Są to zajęcia prowadzone w niskiej intensywności, często z niewielkim obciążeniem, których celem jest spalenie tłuszczu. Ćwiczenia dobrane są w taki sposób, aby tętno ćwiczących nie przekraczało 120-125 ud./min. Takie tempo wysiłku gwarantuje, ze organizm będzie czerpał energii do pracy mięśniowej z tkanki tłuszczowej. Zaleta tych zajęć jest również to, że nie obciążają stawów i kręgosłupa.

Podobne cele stawia przed sobą BODY SCULPT, ale są to zajęcia bardziej nastawione na kształtowanie siły mięśniowej. Więcej tu jest ćwiczeń statycznych , z większym obciążeniem, wykorzystuje się hantle i taśmy gumowe. Zajęcia są dość intensywne, ale mimo to mogą korzystać z nich również osoby początkujące, ponieważ trening intensyfikuje się poprzez odpowiedni dobór obciążeń. Dzięki temu równocześnie mogą ćwiczyć osoby o różnym stopniu zaawansowania. W trakcie tych zajęć większą uwagę zwraca się na dokładność wykonania ćwiczeń i prawidłowa pozycję wyjściową niż na tempo.

Bardzo ciekawe, choć niestety wciąż mało popularne są zajęcia typu BODY-MIND. Łączą one w sobie ćwiczenia rozciągające, wzmacniające, oddechowe oraz relaksujące.Wykorzystuje się na nich elementy jogi, tai-chi, ćwiczenia Pilatesa. Zajęcia wymagają skupienia, dokładności, ale dzięki temu działają uspokajająco i rozluźniająco, jednocześnie jednak wzmacniają nasze mięsnie i stawy, uelastyczniają je. Dużą uwagę na tych zajęciach zwraca się na prawidłowy rytm i sposób oddychania. Okazuje się, że większość osób oddycha bardzo płytko i nieregularnie, powoduje to niedotlenienie tkanek. Zajęcia kończą się relaksacją. Dla osób początkujących mogą to być zajęcia trudne, z tego względu, ze wymagają spokoju, maksymalnego wyciszenia i oderwania się od rzeczywistości. W obecnym zabieganym świecie niewiele osób to potrafi, ale po kilku spotkaniach większość uczestników tych zajęć, widząc pozytywny efekt ćwiczeń staje się ich fanami.

Z podobnego nurtu wywodzi się forma FITBALSS. Ogromne piłki używane do ćwiczeń wcześniej były znane jedynie w rehabilitacji, teraz coraz częściej wykorzystywane są do ćwiczeń w klubach fintess. Patrząc na te ćwiczenia z boku wydają się one bardzo proste, ale już po pierwszym kontakcie z nimi często zmieniamy zdanie. Nawet najprostsze ćwiczenie czyli siedzenie na piłce angażuje wszystkie mięsnie tułowia dla utrzymania równowagi. I taki właśnie jest cel ćwiczeń na piłkach. Zaangażowanie do pracy mięsni głębokich warstw naszego ciała, które przy zwykłych ćwiczeniach nie pracują prawie w ogóle. Dodatkowo balansowanie miednicą w celu utrzymania równowagi wspaniale masuje krążki międzykręgowe, dzięki temu są one lepiej ukrwione i odżywione, co przeciwdziała bólom kręgosłupa. Poza tym ćwiczenia na piłkach są świetną zabawą i urozmaiceniem naszego treningu.

Dzięki tej różnorodnej ofercie, można dobrać optymalny rodzaj wysiłku dla potrzeb danej osoby. Jeśli rodzaj zajęć jest dobrany odpowiednio, bardzo szybko zauważycie pozytywne zmiany w swoim wyglądzie, samopoczuciu i kondycji fizycznej. Należy pamiętać, że warunkiem zdrowia oprócz adekwatnego do naszych potrzeb wysiłku fizycznego jest również zdrowa, odpowiednio zbilansowana dieta, która powinna dostarczać właściwą ilość kalorii oraz witamin i składników mineralnych. Te dwa czynniki są gwarancją dobrej formy fizycznej i psychicznej przed długie lata. Bo najpiękniejszą rzeczą w fitness`ie jest to, ze jest on dla wszystkich: młodych i starszych, super sprawnych i zupełnie początkujących, chudych i grubych. Każdy jest w stanie znaleźć coś dla siebie i osiągnąć dużą satysfakcję.


żródło: szymiec.pl

Autor posta: Bagiet






(c) 2001- 2017 kulturystyka.com.pl kulturystyka